Tanácstalanság
Hogyan tovább?
Legnagyobb probléma egy vállalkozó életében, amikor elakad az elején, és nem tudja kihez forduljon.
Ilyenkor rengeteg még a megválaszolatlan kérdés és a megoldatlan feladat. Tudom, én is átmentem/átmegyek ezeken. Mindig akad valami új kihívás. Számomra mindig az okozza a legnagyobb gondot, ha a megoldásra elméleti síkon kapok választ. A kérdés azzal még nem lesz elintézve. Tanácsadói jellegű válaszokat az interneten is találni, bármilyen témakörben. Ez igaz a hangzatos ígéretekkel kecsegtető legtöbb hírlevélre is. Kivételek persze akadnak, de a legtöbb esetben a válasz megmarad elméleti síkon. A HOGYAN?, azaz a gyakorlati megoldás nem derül ki.
Ilyenkor próbálkozik a legtöbb ember információkat kérni, tapogatózni, hogy vajon ki a releváns személy, azaz a szakértő a témában. Sokszor látom a különböző fórumokon, hogy a kérdés és a válasz elmegy egymás mellett. Nem jól van feltéve a kérdés, és nem is arra érkezik a válasz. De a legbosszantóbb, mikor a hozzá nem értő emberek osztják az okosabbnál okosabb tanácsot. És ha ráadásul még a fórumon sok ismerőse is van a "szakértőnek" titulált embernek, akkor az ő támogatásukkal szegény kérdező tényleg elhiszi, hogy ő az, aki jártas a témában. Pedig csak egy kicsit kellene utánanézni, pl. miket posztol, van-e blogja, azon miket ír, milyen végzettsége van, és úgy általában milyen benyomás alakul ki róla. Lehet érdemes több ember véleményét is megkérdezni. Nem biztos, hogy okos dolog pl. marketing témában egy pénzügyi szakember tanácsát kérni, és fordítva. Tény, hogy a marketing és a pénzügy kapcsolódnak egymáshoz, ahogy azt az előző bejegyzésemben is írtam. Ilyenkor egy korrekt vállalkozó ajánl egy hozzáértő embert, aki megoldja a problémát, amiben ő már nem tud segíteni. Nem érthet mindenki mindenhez. Polihisztorok mindig voltak, és lesznek is. De szerintem érdemesebb egy olyan emberben bízni, aki tényleg az adott területen dolgozik évek óta a hozzáillő végzettséggel, képesítéssel.
Érdemes tehát jól meggondolni, hogy ki az, akitől segítséget kérünk. Nehogy később többe kerüljön a tanácsadás, mintha a szakembert fizetnénk ki, aki a megoldást szállítja.
Úgy is mondhatnánk, a suszter maradjon a kaptafánál! Vagy cipőt a cipőboltból! Kinek-kinek ízlése szerint, mindenki döntse el saját maga!