Hova tűnik a pénz a cégemből?
Segítség! Hova tűnik a pénz a cégemből???
A legtöbb cégnél ez a fő probléma.
Sokan nem tudják, hogy megkeresett bevételük mikor és mire megy/ment el.
Ezt azonban első lépésként könnyű orvosolni egy részletes kimutatással, amihez nem is kell feltétlen ügyviteli rendszer. Elég az, ha valaki ért az excel-hez. De ismerek olyan céget is, ahol még a régi módszerrel, kockás füzetben vannak vezetve a bevételek és minden olyan kiadás, ami a vállalkozással kapcsolatban merült fel.
Ezzel már nagyjából képben is vagyunk. Tudjuk, hogy milyen és mennyi költségünk volt az adott hónapban, negyedévben.
Egy kicsivel több jártasság kell már ahhoz, hogy azt is meg tudjuk mondani, hogy melyik bevételhez mennyi kiadás kellett. Ehhez azonban az kell, hogy azt is meg tudjuk mondani, hogy a kiadásaink közül melyek voltak azok, amelyek szorosan kapcsolódtak az adott tevékenységhez (pl. beszerzési költség, szállítási díj), és melyek az általános, minden esetben felmerülő költségek.
Ezt most egy példán keresztül szemléltetve így tudnám a legjobban megmutatni: van egy webáruház, aki számos terméket árul. Az adott havi bevételei az eladott termékekből származik. A kiadásai pedig több részből tevődnek össze. Amit mindenki elsőre is tippel, az az eladott termékek beszerzési ára. Ehhez azonban még hozzájön a termék szállítási költsége, raktározási díja (ha van ilyenre is szükség). Ez még mindig csak a jéghegy csúcsa. Ezen kívül még számos egyéb költségre is elmegy a megkeresett bevétele a webáruházat üzemeltető vállalkozónak. Ilyen költségei még a honlap üzemeltetése, a bankkártyás fizetésnél annak a díja, a reklámozásra fordított összeg, a folyamatos fejlődéséhez szükséges szakkönyvek, oktatások díjai, rezsiköltségek, adók, illetékek, és ne feledkezzünk el a saját idejének a díjáról sem. Ezeken kívül még számos egyéb költsége is lehet, melyekkel nem számol, és tovább terhelik a bevételét, míg azt veszi észre, hogy igazából nem keresett semmit, sőt! még a saját idejét sem tudja elszámolni.
Ha már képben vagyunk a bevételeinkkel, kiadásainkkal, akkor érdemes megtervezni tudatosan a jövőnket. Ez már az előzőekhez képest sokkal több tudást feltételez.
Ilyenkor már tudjuk, hogy mely termékünkkel mennyi bevételt érhetünk el, és ahhoz mennyi költség tartozik. A tervnél figyelembe kell venni minden kiadást, illetve az árrést is ennek megfelelően kell kialakítani. Számolni kell a vállalkozói kivéttel, a fizetett szakértők díjával is. Úgy tervezzünk, hogy megérje!