2015. aug 27.

Kontroller feladata

írta: Valódi Érték
Kontroller feladata

Sziasztok!

 

Folytatom a beígért kontrolleri feladatokkal.

Tehát mi is egy kontroller feladata?

 ceges_penzugy.jpg

Nagyon összetett és bizalmi feladat.

Ahogy az előző bejegyzésben is leírtam, sok múlik azon, hogy egy adott cég mennyire tartja fontosnak a pénzügyeket. Kimerül nála a könyvelőnél? Esetleg alkalmaz még egy pénzügyes kollégát is az adminisztrációra? Vagy fontos számára, hogy napi szinten képben legyen, és ennek tükrében tudjon hatékony döntést hozni?

A kontroller alkalmazása nem minden cégnek éri meg, és nem is mindenki tud teljes alkalmazásban, napi 8 órás foglalkoztatotti jogviszonyra felvenni erre egy embert. Egy kkv-nál - cég méretétől, összetettségétől függően - előfordul, hogy akár heti 1-3 napos munkamennyiségről beszélünk. Ehhez viszont tényleg nehéz megtalálni azt az embert, aki ilyen munkát, ilyen feltételekkel elvállal. Erre találtam ki, hogy ezt lehetne egy könyvelővel hasonló státuszban, vállalkozói jogviszonynak megfelelően végezni. 

Így a cég több szempontból is jól jár. Egyrészt nem kell állandóra felvenni valakit, akinek nincs kitöltve a munkaideje (fénymásolni meg gondolom nem fog), másrészt megbízási szerződéssel, az adott munkára szerződtetve nem kell utána megfizetnie a cégnek a járulékokat, mint egy munkavállaló esetében kellene.

Na, de térjünk vissza a feladatokra!

Helyzetfelmérésátvilágítás, a cég aktuális állapotának vizsgálata, költségek, bevételek szempontjából.

Tervezés – vállalati tervek készítése (üzleti terv, pénzügyi terv), koordinálása és végrehajtása. A tervezés magában foglalja a nyereségtervezés, tőkebefektetés és finanszírozás kérdéskörét, valamint az értékesítési terveket és a költségek tervezését.

Beszámoló és értelmezés – a végrehajtás összehasonlítása a tervekkel, az üzleti élet eredményeinek ismertetése és magyarázata a menedzsment felé.

Rövid távú finanszírozás – a cég rövid távú terveihez szükséges pénzeszközök előteremtése hitelintézetektől, valamint ezen szerződések, kapcsolatok gondozása.

Banki kapcsolatok – fenntartása, időszakos felülvizsgálata, kedvező lehetőségek nyomon követése.

Biztosítások, vagyonvédelem – gondoskodás a szükséges és kielégítő biztosításokról a céges vagyon megőrzése érdekében, valamint a biztosítások időszakos felülvizsgálata.

Értékelés és tanácsadás – tanácskozás a vezetőséggel, akik a döntés meghozzák, hogy a kitűzött célok teljesülni tudjanak.

Ahogy a leírt adatokból is látszik, a kontroller feladata elég komplex, melynek sikere nagyban függ a vezetői döntésektől. A kontrolling döntéstámogató rendszer, melyek a közép- és nagyvállalatok szerves részét képezik, de a kisvállalkozások életében is fontos szerepet kellene játszania.

 

Szólj hozzá

kontroller beszámoló pénzügy tervezés kkv biztosítás finanszírozás könyvelő járulékok átvilágítás kisvállalat döntéstámogatás kontrolling pénzügyes banki kapcsolatok