Kontroller és a cégvezető
Sokat gondolkodtam, miről is szóljon a következő bejegyzésem.
Azt gondolom, elsőként azt boncolgatnám; milyen is a kontroller és a cégvezető kapcsolata?
BIZALMI és TÁMOGATÓ
Mind a kettő nagyon fontos. Az elsőből következik a második.
Fontos a bizalom, mivel anélkül a cégvezető nem hisz a kontroller által kiszámolt adatoknak, illetve az abból nyert információknak. Ha megvan a bizalom, elismeri a vezető a kontrollert, mint szakmájához értő embert, akkor fogja megfogadni az általa adott iránymutatásokat a jövőre nézve. Ez csak és kizárólag így tud működni. Amennyiben csak meghallgatja, és aztán nem úgy cselekszik, akkor az csak egy szimpla tanácsadás, amiért felesleges pénzt kiadni!
Fontos a támogatás, mivel közösen, együtt tudják elérni a kitűzött célokat. Épp ezért nagyon fontos, hogy a cégvezető ne kritikaként élje meg a pénzügyi átvilágítás során, mikor szembesítésre kerül az addig elért eredményeivel/rossz döntéseivel. Ekkor sokan hajlamosak támadó állást felvenni, és dacból menni a saját fejük után, még ha az nem is célravezető. Épp ezért fontos az, ha megvan a bizalom, akkor a vezető könnyebben viseli az építő jellegű kritikát és elfogadja az eredményes együttműködés során kitűzött célokat és a célok eléréséhez szükséges lépéseket. Minden támogatást megad, mellyel a cége sikeresebbé tud válni.
Fontos, hogy a problémákat közösen értelmezzék, és a megoldásukhoz szükséges módszereket is közösen alakítsák ki.
Közös munkájuk sikere alapvetően a kettejük közti kommunikáció milyenségétől függ.
Ha a vezető minden lényeges dologról tájékoztatja a kontrollert, akkor a háttérismeret hatékonyabbá teszi a munkáját. Ha a vezető nem kellően informatív, azzal gátolja az együttműködést, és nem fognak előbbre jutni.
Hogyan tud a vezető hatékonyabb lenni a kontrollere segítségével?
Sarkosítva a következő mondható erre: a vezető vezet a kontroller elemez. Tehát ha a kontroller minél hatékonyabban tárja fel a probléma lényegét, a vezető annál hatékonyabb, tudatosabb döntést tud hozni.
A vezető alapfeladata általában leszűkíthető a következőkre:
-tervezés
-szervezés
-kommunikálás
-elemzés
-ellenőrzés.
Ezeket akkor tudja hatékonyan ellátni, ha megosztja a munkát a kontrollerrel. A kontroller feladata általában az elemzésben a hangsúlyosabb, azonban a többi feladatnak is részesévé kell válnia. Kiemelt figyelmet kell fordítani a helyes munkamegosztásra. Az elemzés hiába a kontroller feladata, annak ellenére a vezetőnek is részt kell benne vállalnia. Csak is így tudják közösen kialakítani a célokat, és megoldani a felmerülő buktatókat.
A kontroller részvételével a vezető mentesül az elemzési feladatok alól, és így a tényleges vezető funkciókra tud koncentrálni.
Nálatok hogy van ez? Van aki mentesítsen az elemzési feladatok alól? Vagy a céges pénzügy egyenlő a könyveléssel?
További információk: a honlapom.