2015. sze 18.

Marketing és pénzügy kapcsolata

írta: Valódi Érték
Marketing és pénzügy kapcsolata

Marketing vagy pénzügy?

marketing.jpg

VAGY

 

konyveles_2.jpg

 

Nehezen szétválasztható, szorosan összefonódó területek. Sokan azt gondolják, hogy marketinggel minden megoldható, míg mások inkább a pénzüggyel kapcsolatban vannak így. Igazából mind a kettőre nagy szükség van. Egyik sem tud hatékonyan működni a másik nélkül.

Nem elég csak a kapcsolatokat építeni, reklámozni, ha nem tudjuk nyomon követni az ezekhez tartozó kiadásokat. Mert bizony ezek mind kiadások, amiket a vevők megszerzéséért vívott harcban elveszítünk. Ha jól, és tudatosan csináljuk, akkor ezeket költségként beépítjük az árba, és egységnyi megszerzett üzleten nyereséget realizálunk.

Sajnos azonban a valóságban ez nem így van. Megy a reklám, még több reklám, az árral meg mennek egyre lejjebb, hogy megszerezzék a vevőt. A költség egyre nő, míg a bevétel meg csökken. És mint jól tudjuk, ezáltal termeljük a veszteséget.

Általában a marketing szakemberek ezt elintézik azzal, hogy nem megfelelőek a vevőid, vagy nem hirdetsz elég hatékonyan. Lehet persze ez is egy megoldás, de inkább az árazással van a probléma. 

Pénzügyi oldalról is meg kell tervezni a várható bevételt, és az árak kialakításánál figyelembe kell venni minden járulékos költséget. Nem csak a közvetlen költséget, mint például kiskereskedőnél a termék beszerzési ára, hanem a szállítás, a reklám, (hanem ha boltot bérlünk, akkor annak bérleti díja, rezsije), és még sorolhatnám.

 

Szóval a kérdés nem eldöntendő. Mindkettőre szükség van, egymás mellett és tudatosan. Amikor üzleti tervet készítünk, annak is szerves részét képezi mind a pénzügyi, mind pedig a marketing terv. A pénzügyi terv a vállalkozás pénzügyi helyzetét mutatja be, a költség-bevétel struktúráját, időbeli alakulását, várható eredményeket, fedezeti pontot, elemzéseket, valamint a cash-flow tervet. A marketing terv pedig a vállalkozás értékesítési koncepcióját mutatja be, azt, hogy milyen módon szándékozik a cég vevőket szerezni, az várhatóan milyen költséggel jár majd. 

Ördögi kör: Marketing nélkül nincs vevő, vevő nélkül nincs bevétel. De! Rossz árazással, ha nem ismerjük az összes költségünket, nem kalkulálunk vele, akkor csak veszteséget termelünk, akármennyi vevőnk is van. 

 

További információk: a honlapom.

 

Szólj hozzá

marketing reklám nyereség pénzügy bevétel költség üzleti terv vevőszerzés marketing terv pénzügyi terv